twoheartsinone

Direktlänk till inlägg 7 april 2011

Torsdag och vägen till permanentat hår.

Av Ulrika Edqvist - 7 april 2011 11:20

Hej fina du.


Passar på att skriva lite medans Lizen vilar middag. Hon är fortfarande hemma från dagis även om hon är feberfri, men hon känns inte helt hundra än då hon är ganska trött och kinkig mellan varven. Så hon får vara hemma från dagis tills hon återhämtat sig helt och har byggt upp sitt imunförsvar.


Funderar på om vi ska gå ut en liten stund till bakgården sen så hon får lite frisk luft och få springa av sig lite. Märks att hon är bra rastlös nu när hon inte får leka med sina kompisar. Och lite frisk luft kan vara skönt att få:)


Som jag visade igår så permanentade jag ju mig och jag är fortfarande jätte nöjd:) Men det finns ju en del nakdelar och fördelar med det. Som med allt annat så klart.


Rekomenderar alla som funderar på att permanenta sig att rådfråga en frisör! Dom kan sina saker och vet om det kommer att bli bra eller inte. Sen när man väl permanentar sig är det ju en hel del steg man ska gå igenom, får se om jag minns alla.


Det första frisören ville göra var att tvätta håret på mig för att se hur håret faller sig när det är blött (dom tittar på strukturen & hur det kan tänkas påverka håret) Efter det klippte dom av en bra bit då jag hade sitet hår. Efter det gick hon igenom hela håret för att titta hur håret kändes & om mitt hår faktiskt skulle fixa en permanent.


Efter att hon beslutat att mitt hår skulle fixa det så var det dags för dom inte så sexiga rullarna i håret. Det var långa böjbara "pinnar" i massa olika färger (olika storlekar så det ska se naturligt ut) Och samtidigt hade hon i ett skyddande medel & nått annat tjaffs. Tog ca 40 minuter att få i bara rullarna, viktigt att dom hamnar rätt efter benan och hur håret ska lägga sig.


Sen fick jag sitta med dom i ett tag och efter det så skulle hon ha i själva permanent vätskan som skulle sitta i några minuter. (tänk på att jag kan vara osäker på ordningen, var en himla massa hon gjorde så jag vart lite virrig där ett tag!)


Sen när hon sköljde ur den vätskan (rullarna sitter fortfarande i håret) och när hon hade torkat det värsta så gott hon kunde med alla rullarna i så var det dags för nästa omgång av någon vätska med stärkande effekt som gjorde att lockarna skulle få stadga. Detta gjorde vi om två ggr & det skulle sitta i i ca 3minuter om jag inte minns fel. Efter det tror jag att det var en omgång till av någon slags vätska som vi hade i innan vi väl tog ur själva rullarna.


Sen var det torkning & fixa håret.


Som ni hör så är det en hel process att gå igenom innan man får sina lockar. Och det är inte helt smärtfritt. Det svider i hårbotten då rullarna spänner så för att det ska bli bra, permanentvätskan är inte helt skön den heller.


Men jag tänkte ju hela tiden att vill man vara fin får man lida pin:) Och jag ångrar inte en sekund då jag fick mina älskade lockar som jag velat ha så många år nu!


Det som känns lite jobbigt idag bara är att jag inte får tvätta håret nu kanske förns på lördag. Så att lockarna får lägga sig ordentligt,man får inte sätta upp håret dom första dagarna & man ska absolut inte kamma håret! Min frisör tyckte att det bästa alltid när man har permanentat hår är att man drar med fingrarna genom lockarna så det inte sliter lika mycket.


På så sätt kan man bevara lockarna längre. Så det är en del nytt jag måste tänka på nu:)



 

Absolut värt det i mina ögon:)


Nu ska jag ta mig lite att äta innan donnan vaknar här, ha det fint så höres vi.



Kram




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Edqvist - 20 maj 2011 22:08

Ja nog kan man säga att jag haft bloggtorka! Var ju evigheter sen jag bloggade sist!   Vad har hänt sen sist då? Massa plugg,mys med familjen,en sjuk dotter och efter hon frisknade till kan man säga att den riktiga trotsen kom med råge. Jösses, v...

Av Ulrika Edqvist - 26 april 2011 10:50

Hej. Hoppas allt är bra med er, här är det bara fint. Dock så har jag drabbats av en enorm bloggtorka. Känns som att jag hellre njuter av det fina vädret som vi har nu än att sitta vid datorn.   Kanske slänger in lite bilder senare ikväll,men jag...

Av Ulrika Edqvist - 23 april 2011 21:27

Vi har haft en fin dag, pappa och hans sambo kom vid tolv snåret och stannade tills efter fyra.  Vi fikade lite och Lizen fick paket ett par sandaler och en lite pall som hon kan stå på inne i badrummet. Efter vi fikat klart så gick vi till lekparken...

Av Ulrika Edqvist - 23 april 2011 10:11

Vi har haft ett par underbara dagar, tänkte bjuda på lite bilder från dom senaste dagarna som gått.   Födelsedagsbarnet öppnar paket på morgonkvisten:)     Bild från förskolan då Lizen blev firad. Älskar att förskolan tar mycket bilder på alla b...

Av Ulrika Edqvist - 21 april 2011 11:50


För idag är det Lizettes2års dag! Grattis våran älskade dotter, du förgyller vårat liv. Och du är så otroligt älskad!     Födelsedags fin tjej redo för förskolan.   Vi funderade först på att ha Lizen hemma idag då det är påsk och hennes fö...

Ovido - Quiz & Flashcards