twoheartsinone

Alla inlägg under december 2010

Av Ulrika Edqvist - 31 december 2010 20:39

 

Gott nytt år!!!!

 

     

 

 

Önskar Lizette,Ulrika och Christian.

 

 

Av Ulrika Edqvist - 31 december 2010 14:10

Hej.


Sorry för urusel uppdatering! Men till mitt försvar så har vi inte haft något internet. Och jag har försökt mobilblogga men förgäves. Nu kommer vi ha internet tills imorgon. Sen kommer vi nog vara tan ett tag igen. Vi har ju 3 mobilt bredband och i början funkade det jätte bra och vi var väldigt nöjda med det. Men sen så började det krångla allt mer. Internet kopplades ifrån hux flux och väldigt ofta så har det varit tekniskt fel ett antal ggr så vi stått utan internet i ett par dagar!


Så nu har vi fått nog av skiten. Kommer inte ladda på det nå mera och sen skaffa trådlöst internet igen. Vi sa ju upp telia för att det krånglade mycket, men jämfört med 3 så var telia väldigt bra!


Så vi kommer vara utan internet tills slutet av januari antagligen. Ska försöka ordna så jag iaf kan mobil blogga,men kan tyvär inte lova något.


Med oss är allt bra om man bortser från att Lizen har lite svårt med nätterna och vaknar i hysteriskt skrik på nätterna. Vi har först trott att det vart tänderna för hon har kliat sig i munnen. Så då har vi ju gett henne alvedon,men det har inte hjälpt utan hon har fortsatt skrika hysteriskt. Sambon har läst lite på nätet och det finns tydligen något som heter nattskräck.


Nattskräck förekommer framför allt hos små barn. Nattskräck utgörs av attacker under sömn med ett beteende som liknar det vid stark skräck. Barnet kan sätta sig upp, skrika och uppvisar tecken på autonom aktivering i form av kallsvettighet, pulsstegring och blekhet. Barnet är ofta okontaktbart, och kan efter attacken återgå i normal sömn. Nattskräck skiljer sig från mardrömmar bland annat i det att det ofta saknas hågkomst av händelsen nästa morgon och att personen som drabbats inte kan minnas något dröminnehåll. Nattskräck förekommer också hos vuxna, men i betydligt mindre utsträckning.

Nattskräck anses tillsammans med sömngång och så kallade konfusoriska uppvaknanden utgöra så kallade partiella arousalfenomen, det vill säga ett partiellt uppvaknande av hjärnan ur djupsömn där fortfarande vissa delar av hjärnan sover.


Det är informationen om man googlar.


Usch det är så otääckt att se när hon blir så hysterisk. hon är verkligen inte kontaktbar! Försker att prata lugnt och trösta. Men det funkar inte alls,tydligen är det bästa att bara sitta hos barnet och prata lugnt. Eftersom att barnet är i ett slags sömnstadi så är hon ju inte vaken. Och då funkar det inte när man håller henne i famnen när hon är så hysterisk. Ofatst så får barn sån nattskräck när dom fått ycket interyck under dagen. Är tydligen väldigt vanligt att många barn får så när man går på dagis (mycket nya intryck.)


Är iaf skönt att veta att hon inte minns något av nattens hemskheter. För oftast vaknar hon glad sen på morgonen:) Det är bara vi föräldrar som blir helt slutkörda med andra ord  


Önskar er alla ett gott nytt år så hörs vi igen år 2011 =)


Kram från en trött och utmattad mamma:)






Av Ulrika Edqvist - 28 december 2010 18:21

Hej.


Jag älskar våran lilla dotter över allt annat. Hon är det bästa som hänt oss och jag skulle göra precis allt för henne! MEN just nu dom senaste två veckorna har hon inte vart rolig. Herregud vilken trotsperiod hon hamnat i. Den påminner lite om 3års trots tycker jag. Hon prövar oss med precis allt här hemma, hon vet vad hon får och inte får göra. Men ändå så ska hon testa oss, till den grav att man vill slita av sig håret!


Som idag när jag lagade mat så ville hon komma upp i famnen, jag förklarade för Lizette att nej inte nu gumman mamma lagar mat och det är väldigt varmt här vid spisen. (I lugn och fin ton) Vad händer? Jo fröken får frispel och gallskriker och slänger sig på golvet och tårarna sprutar. Ehh men Lizette vad hände nu då? inte kan du bli så arg för en sån sak frågar jag. Då blir hon ännu mer förbannad och börjar flaxa med ben och armar.


Efter ett tag ger jag med mig för hon ligger i vägen där hon ligger på golvet. Så då får hon sitta på höften medans jag fixar maten. Det är bara en av alla små saker som hon blir skogstokig över. Vet inte riktigt vad vi ska göra för att underlätta hennes  "små" utbrott. Vi har prövat det mesta, ignonera henne när hon blir sån,pratat lugnt och sansat med henne,säga åt henne på skarpen,plocka upp henne och försöka trösta(vilket oftast bara blir värre när hon blir på sitt värsta humör!)


Har ni några tips på vad tusan vi kan göra med vårt älskade lilla monster??


Slänger in två bilder från idag när fröken vilade middag och jag skulle väcka henne.


  

En utslagen liten tös vilar middag.

 

  

Det gulliga lilla monstret börjar vakna till liv.

 

Det är som alla säger barn är nog sötast när dom sover. iaf när dom får små utbrott nästan hela tiden när dom är vakna. Då är dom väldigt söta när dom sover  

 

Kram

Av Ulrika Edqvist - 28 december 2010 13:26

Hej.


Tisdag idag vilket innebär att Lizette skulle vart på förskolan idag. MEN lilla jag råkade stänga av alarmet och råkade somna om. Så vid halv tio vaknade vi och upptäckte att vi försovit oss. jaja fröken fick vara hemma idag ist så får hon gå till förskolan imorgon och leka med sina kompisar. Sista gången hon går till dagis detta året, sen är det ju år 2011 =)


Blev väckt på ett trevligt sätt inatt;) Sånt gillas!


Sen hade jag en sån mysig och verklig dröm. Drömde att jag var höggravid (vecka 38) och att vi åkte in till förlossningen i Skåne för vi var vist där av någon anledning. Men iaf när vi kom in kände jag att nu kan det inte vara långt kvar! Det tryckte på som satan,men ingen barnmorska eller sköterska hade tid att undersöka mig. Sen sa dom att du är så lugn och harmonisk och verkar inte ha så ont. Då kan det knappast vara dags snart!


När vi fått ett undersökningsrum och var ensamma sa jag till sambon att nu är det dax tryck på klockan! Ingen kom och jag fick lite smått panik och sa att sambon måste kolla efter. Då var halva huvudet ute! Så han fick förlösa vårt barn. Lagom tills barnet var ute så kommer en barnmorska in och ser chockad ut. Hon frågar varför jag inte sa att det var dax. haha


Det blev iaf en liten liten söt pojke med klarblå ögon som vägde 3200gram och var 50cm lång. En liten bebis om man jämför med Lizette som vägde över 4kg (gick över tiden med henne)



Himla mysig dröm var det iaf och jag minns alla detaljerna så bra,oftast brukar man ju glömma bort lite saker från sina drömmar. Tänk om man hade haft en sån enkel förlossning. Fast iof så tror jag att när det går så fort så hinner man nog inte riktigt bearbeta allt som händer och ställa in sig på att det snart är en bebis ute. Eller vad tror ni?


Ne nu ska jag ta mig lite att äta här. Donnan ligger och vilar nu så får passa på att äta lite när det är lugn och ro:)


Ha det fint!


Kram

Av Ulrika Edqvist - 26 december 2010 19:03

Då var det kväller,herregud så fort dagarna går. Ändå har vi inte vart utanför dörren idag ens!


Nu har jag lagat mat,ätit mat,diskat undan allt, sambon badade lizen,jag tog över när hon skulle upp ur badet(sambon gjorde en vurpa här hemma igår & skadade handen. Så han är lite handikappad för tillfället)Snart ska dottern nattas och som det känns nu sklle jag kunna somna själv när som helst. Får se om jag kvicknar till och orkar se en film iaf.


  

Bild från julafton när Lizette ville bada badkar hemma hos morfar & Ulrika:)

 

Hoppas ni får en mysig kväll.

 

Själv ska jag ta trots monstret och ge lite välling så hon får lägga sig sen.

 

Kram

Av Ulrika Edqvist - 26 december 2010 15:13

Hej.

Försökte blogga igår kväll,men det funkade inte. Tycker bloggplatsen strulat mycket nu den sista tiden,oftast därför det inte blir blogginlägg varje dag:(


Igår gjorde vi inte gjort särskilt mycket, gick och handlade lite gott till kvällen. Sen kom Nova och Jenny upp en sväng(våra grannar Nova & Lizen går på samma avdelning på dagis) Så ungarna fick busa lite vilket dom båda upskattade då dom vart ifrån dagis ett tag nu båda två för dom vart sjuka.


Dom satnnade väl till 19.30 ungefär sen var det dags för välling och nattning av fröken, tog inte lång tid innan hon somnade. Man blir trött av att busa så mycket:)


När sambon nattade dottern så plockade jag fram lite ost och kex och tände lite ljus.


  

Vägglykta från Chilli som vi fick i julklapp av min pappa & hans sambo. Har velat haft nå liknande nu ett tag så det var ju perfekt:) (Bilden tagen med blixt)

 

  

(Bild tagen utan blixt) Så mysigt och fint:)

 

  

Ost och kex. Mumms.

 

Har ni haft det bra dom här juldagarna? Har ni bara myst eller har ni var ni ut på krogen igår? Här myser vi bara och äter gott.

 

Men efter nyår så blir det slut på dom här onyttigheterna,även om det är himla gott så känner man sig uppblåst och jävlig:P

 

Så efter nyår blir det nyttigt och börja träna igen:)

 

Kram


Av Ulrika Edqvist - 24 december 2010 21:38


God kväll.
Hoppas ni haft en underbar julafton. Vi har haft det jätte mysigt hemma hos pappa och hans sambo Ulrika. Där var även Ulrikas son Gustav,Ulrikas mamma Ulla och min farmor och farfar.
Vi åt god julmat,pratade,öppnade julklappar och bara mös och hade det gött:)
Lizette har inte sovit middag alls idag då det vart så mycket runt om hela tiden,så hon kom aldrig till ro och kunde somna. Så vart lite kinkigt mot slutet innan vi åkte hem.
När vi kom hem fick hon en liten kvälls macka och sen fick hon leka lite med sina nya leksaker. Så fröken kom inte i säng förns vid 20.30 ungefär ikväll (men det är ju faktiskt jul och då får man vara uppe lite längre.) 
Slänger in några av bilderna som togs idag.

God kväll.


Hoppas ni haft en underbar julafton. Vi har haft det jätte mysigt hemma hos pappa och hans sambo Ulrika. Där var även Ulrikas son Gustav,Ulrikas mamma Ulla och min farmor och farfar.


Vi åt god julmat,pratade,öppnade julklappar och bara mös och hade det gött:)


Lizette har inte sovit middag alls idag då det vart så mycket runt om hela tiden,så hon kom aldrig till ro och kunde somna. Så vart lite kinkigt mot slutet innan vi åkte hem.När vi kom hem fick hon en liten kvälls macka och sen fick hon leka lite med sina nya leksaker. Så fröken kom inte i säng förns vid 20.30 ungefär ikväll (men det är ju faktiskt jul och då får man vara uppe lite längre.) 


Slänger in några av bilderna som togs idag.


  

En julfin tös  


  

Hon fick jätte söta mockasiner av pappa & Ulrika som ser ut som ett par finskor:)


  

Ulrika och Lizette öppnar paket. Vad kan det vara i det stora paketet? :)


  

Jo det var en jätte fin sacko säck som hon fick av sin morfar och Ulrika. Den vart poppis direkt!


  

vet inte riktigt hur sambon har tagit kort eller så har jag sett totalt packad ut idag. Inte drockit en droppe alkohol ska tilläggas:P Så blir mest bilder på Lizen. men denna bilden var väl okey så ni får se lite av hur nya klänningen ser ut (som dock var lite stor i storleken)


 

Mor och dotter öppnar julklappar.


  

Här har strumpbyxorna åkt av då hon blev så varm när hon sprang runt och busade.


  

God jul alla mammas blogg läsare=)


  

Klänningen bakifrån (och pappas huvud vart med på ett litet hörn)


Så nu tackar jag för mig ikväll och ska ta mig en skinkmacka och gosa ner mig i soffan.


Ha nu en fortsatt god jul:)


kram



Av Ulrika Edqvist - 24 december 2010 01:22


Ville bara önska er en riktig god jul innan jag går och lägger mig.
Så gott som allt är förberett nu.  Fin kläderna är framme,naglarna är fixade, ögonbrynen är plockade,julklapparna är inslagna.
Imorgon ska det bara duschas,sminkas,fixa håret & sätta på finkläderna så är vi redo att åka vid 10-11 tiden då pappa kommer & hämtar oss.
Men vi ska äta en mysig julfrukost tillsammans först hela familjen är det tänkt innan vi startar morgonen.

Ville bara önska er en riktig god jul innan jag går och lägger mig.


Så gott som allt är förberett nu.  Fin kläderna är framme,naglarna är fixade, ögonbrynen är plockade,julklapparna är inslagna.Imorgon ska det bara duschas,sminkas,fixa håret & sätta på finkläderna så är vi redo att åka vid 10-11 tiden då pappa kommer & hämtar oss.


Men vi ska äta en mysig julfrukost tillsammans först hela familjen är det tänkt innan vi startar morgonen.

  

Den här lilla donnan har vart allt annat än glad idag. Hoppas att hon kan vara på lite bättre humör på självaste julafton!


  

Tycker denna bild är så fin,trots att hon ser så fundersam ut & nästan lite ledsen. Men hennes ögonfransar är så långa & vackra. Är svårt att få med bra på bild då hon sällan är still mer än två sekunder.


  

God jul önskar vi er där ute. Hoppas ni får en fin jul med nära och kära:)


kram





Ovido - Quiz & Flashcards